Beys Afroyim

 

Swiatowej sławy malarz i rzeźbiarz amerykański. Urodził się w 1893 roku w Rykach jako Efraim Bernsztajn. W roku 1912 emigrował do USA i w roku 1926 otrzymał obywatelstwo amerykańskie. Studiował w Chicago na Art Institute oraz na National Academy of Design. Swoją pierwszą wystawę miał w 1922 roku w Jewish Institute w Nowym Jorku. W tym samym roku wystawił swoje prace na corocznej wystawie Society of Independent Art (Towarzystwo Sztuk Niezależnych). Jeden z jego najsłynniejszych obrazów..

Jeden z jego najsłynniejszych obrazów Metropolis Movement był wystawiony na wystawie z okazji srebrego jubileuszu Towarzystwa. 
    W 1927 roku Beys Afroyim otworzył eksperymentalną szkołę w Nowym Jorku. Malował  i wystawiał swoje prace w Europie, na Kubie i w Meksyku.W latach trzydziestych wrócił  do Nowego Jorku  biorąc udział w różnych projektach WPA. W roku 1945 ożenił się ze słynną malarką Susanne Shuller, nazwaną przez niego „Soshana”.        
    W rok później urodził się im syn Amos. W roku 1950 założył studio w izraelskiej kolonii sztuki Safad i do końca życia dzielił czas między Izraelem i swoją rezydencją na Staten Island w Nowym Jorku. Przez swój styl nazywany jest „radykalnym modernistą”. Jego prace obejmują również portrety znanych polityków, literatów i artystów,rzeźby w brązu oraz artystyczne „odpowiedzi” na symfonie i inne kompozycje muzyczne, nazywane „muzyką wizualną”.

    W 1960 r. kiedy chciał odnowić swój amerykański paszport, Departament Stanu USA udzielił mu odmownej odpowiedzi. W uzasadnieniu podano, że Afroyim wziął udział w wyborach izraelskich w 1951 r. i dlatego stracił prawo do amerykańskiego obywatelstwa. Afroyim podał za to do sądu Sekretarza Stanu Deana RUSKA. W roku 1967 w słynnym na cały świat procesie Sąd Najwyższy stosunkiem głosów 5:4 wziął stronę polskiego Żyda Z z Ryk, który chciał utrzymać podwójne obywatelstwo.

Beys Afroyim zmarł w 1984 roku na Staten Island i tam jest pochowany.
 
 
Municipal Movement(1939) Ruch miejski
Obraz z roku 1939 prezentujący trzy poziomy komunikaci miejskiej: metro, ruch uliczny pojazdów oraz kolej naziemna. Jako tło występują nowojorskie drapacze chmur (Empire State Building). Obrazom  tego stylu: geometryczne figury o ostrych krawędziach wyrażające masywność i ogrom stalowej i betonowej infrastruktury Nowego Jorku zawdzięcza Afroyim określenie „radykalny modernista“.